LIIKKUMISTAITOJEN KEHITYS AISTIEN MAAILMASSA- MITÄ HAVAINNOIN JA MITEN OHJAAN LIIIKKUMISTA 0-18

LIIKKUMISTAITOJEN KEHITYS AISTIEN MAAILMASSA

–MITÄ HAVAINNOIN JA MITEN OHJAAN LIIKKUMISTA (0-18KK)
(Johdanto-taso)

Vauvan liikkumisen ja aistien kehitystä ohjaavat geneettiset tekijät, mutta nykypäivänä ymmärretään vahvasti myös ympäristön ja valintojen vaikutukset kehityksen etenemiseen. Liikkumistaitojen oppiminen antaa vauvalle mahdollisuuden olla vuorovaikutuksessa hoitajan ja ympäristönsä kanssa, mikä tukee lapsen kokonaisvaltaista kehitystä. Vauvan normaalin kehityksen tunteminen on merkityksellistä, jotta voit mahdollisimman luotettavasti arvioida vauvan kehityksen suuntaa ja miten pystyt parhaiten kehitystä ohjaamaan, jos kaikki ei etene normaalisti. Riittääkö vanhempien ohjaaminen vai suositteletko aloittamaan varhaisterapian?

Osio 1. 14.-16.3.2016 Vauvan liikkumistaitojen kehitys 0-18kk
Osio 2. 21.-22.4.2016 Liikkumisen ohjaaminen

Paikka: Oulu

Tavoite: Koulutuksen tavoitteena on, että osallistuja oppii vauvan normaalin liikkumistaitojen kehityksen ja ymmärtää miten kokemukset ja ympäristö vaikuttavat kehityksen etenemiseen. Eri kehitysvaiheissa lapsen liikkumisesta voidaan arvioida tulevaa kehityksen suuntaa, jota osallistuja oppii analysoimaan.  Koulutuksen jälkeen osallistuja kykenee arvioimaan vauvan liikkumista ikäkausille tyypillisten taitojen mukaan ja ymmärtää, milloin lapsen kehitystä pitää tukea. Ensimmäisessä osiossa perehdytään lapsen liikkumistaitojen kehityksen etenemiseen sekä sen poikkeavuuksiin. Toisessa osiossa harjoitellaan, kuinka liikkumista ohjataan erilaisten fasilitaatiokeinojen avulla.

Kohderyhmä:
fysioterapeutit, toimintaterapeutit, puheterapeutit, terveydenhoitajat ja lääkärit. Osallistujan tulee olla Suomen NDT-yhdistys ry.n jäsen. Jos et vielä ole jäsen, hae jäsenyyttä ilmoittautumisen yhteydessä lähettämällä postia: sanna.kujanpaa@hotmail.com.

Kouluttajat:
Liisa Kallinen, fysioterapeutti, NDT, Bobath-seniorikouluttaja, Marjuli Oy
Reetta Tuomisto, fysioterapeutti, NDT, Bobath-kouluttaja, Terapeija Oy

Koulutuksen laajuus:
2,5 opintopistettä, sisältäen viisi lähiopetuspäivää ja itsenäistä opiskelua ennakkotehtävän ja välitehtävän kautta.

Koulutuksen hinta:
800€ (5pv)

Sitovat ilmoittautumiset:
19.2.2016 mennessä reetta.tuomisto@outlook.com. Koulutukseen mahtuu 24 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä.

Koulutuksen peruutusehdot:
Sitovan ilmoittautumispäivän umpeutumisen jälkeen peruutuksista veloitamme 50% koulutuksen kokonaishinnasta. Sovi kouluttajien kanssa järjestelyistä, mikäli esteellisyys osallistumiseen ilmenee. Yhdistys voi perua koulutuksen vähäisen osallistujamäärän vuoksi.

Lisätietoja annamme mielellämme!

14.03. - 22.04.2016