LAPSEN SENSOMOTORINEN KEHITYS –MITÄ HAVAINNOIN JA MITEN OHJAAN LIIKKUMISTA (0-18KK)

Vauvan liikkumisen ja aistien kehitystä ohjaavat geneettiset tekijät. Nykypäivänä ymmärretään myös ympäristön ja valintojen vaikutukset kehityksen etenemiseen. Liikkumistaitojen oppiminen antaa vauvalle mahdollisuuden olla vuorovaikutuksessa hoitajan ja ympäristön kanssa, tämä tukee lapsen kokonaisvaltaista kehitystä. Ihmisen normaalin sensomotorisen kehityksen tunteminen on merkityksellistä vauvan kehityksen suunnan arvioinnissa. Se antaa myös tietoa parhaaseen mahdolliseen ohjaamiseen silloin, kun kehitys ei etene normaalisti. Milloin riittää vanhempien ohjaaminen, milloin on syytä aloittaa varhaisterapia?

Osio 1. 1.-3.2.2018 Vauvan liikkumistaitojen kehitys 0-18kk

Osio 2. 19-20.3.2018 Liikkumisen ohjaaminen

Paikka: Malmitalo, Helsinki.

Päivät ovat pääsääntöisesti klo 8.30-16, ensimmäisenä päivänä klo 9-16.

Tavoite:

Koulutuksen tavoitteena on, että osallistuja oppii vauvan normaalin liikkumistaitojen kehityksen kaaren ja ymmärtää miten kokemukset ja ympäristö vaikuttavat kehityksen etenemiseen. Eri kehitysvaiheissa lapsen liikkumisesta voidaan arvioida tulevaa kehityksen suuntaa, jota osallistuja oppii analysoimaan. Koulutuksen jälkeen osallistuja kykenee arvioimaan vauvan liikkumista ikäkausille tyypillisten taitojen mukaan ja ymmärtää, milloin lapsen kehitystä pitää tukea. Ensimmäisessä osiossa perehdytään lapsen liikkumistaitojen kehityksen etenemiseen sekä sen poikkeavuuksiin. Toisessa osiossa harjoitellaan liikkumisen ohjaamista erilaisten fasilitaatiokeinojen avulla.

Kohderyhmä:

Fysioterapeutit, toimintaterapeutit, puheterapeutit, terveydenhoitajat ja lääkärit. Osallistujan tulee olla Suomen NDT-yhdistys ry.n jäsen. Jos et vielä ole jäsen, hae jäsenyyttä ilmoittautumisen yhteydessä lähettämällä postia: suomenndtyhdistys@gmail.com

Kouluttajat:

Reetta Tuomisto, fysioterapeutti, NDT/Bobath -kouluttaja

Laura Einistö, fysioterapeutti, NDT/Bobath -kouluttaja

Koulutuksen laajuus:

2,5 opintopistettä, sisältäen viisi lähiopetuspäivää ja itsenäistä opiskelua ennakkotehtävän ja välitehtävän muodossa.

Koulutuksen hinta:

800€ (5pv)

Ilmoittautumiset:

5.1.2018 mennessä sitovat ilmoittautumiset laura.einisto(at)gmail.com

Koulutuksen peruutusehdot:

Sitovan ilmoittautumispäivän umpeutumisen jälkeen peruutuksista veloitamme 50% koulutuksen kokonaishinnasta. Sovi kouluttajien kanssa järjestelyistä, mikäli esteellisyys osallistumiseen ilmenee. Yhdistys voi perua koulutuksen vähäisen osallistujamäärän vuoksi. (Ilmoittautumisaika ilmoitetaan myöhemmin tällä sivulla).

Annamme mielellämme lisätietoja!

Reetta Tuomisto, reetta.tuomisto(at)outlook.com. 0405293601